Rondje Aardenburg via de wandelsite.nl

3 juli 2022 - Heikant, Nederland

Voor het eerst sinds 2013 weer een tocht georganiseerd via de http://www.wandelsite.nl . Helaas is Zeeuws Vlaanderen niet erg aantrekkelijk vanwege de lange reisafstand en het gebrek aan OV in dit deel van Nederland, maar er hadden zich toch twee deelnemers aangemeld. Om 10.00 zou ik ze treffen bij Hotel 's-Lands Welvaren aan de Kaai in Aardenburg. Beide dames, Marian uit Oisterwijk en Diny uit Nijmegen konden elkaar al van eerdere wandelingen via de wandelsite, hadden in Aardenburg overnacht. Na de eerste kennismaking togen we op pad. Via de Weststraat kwamen we langs de St. Bavo die helaas gesloten was voor bezoek. Jammer want het heeft sarcofagen uit de middeleeuwen!

Sint Bavo Aardenburg kan zich met recht de oudste stad van Zeeland noemen. Er zijn veel resten van Romeinse bouwwerken gevonden die nog dateren uit 170 toen het Castellum Rodanum werd gesticht, een verdedigingswerk van de Romeinen.

Aardenburg eenmaal uit loop je vrij snel 'de Biezen' in. Een mooi graspad langs de Eedense waterloop. Via hekjes en vooral opstapjes over prikkeldraad ging het van pad naar pad. Hier en daar lagen koeien in het hoge gras te herkauwen. Gelukkig bleven ze rustig liggen!

De Biezen

Zicht op Aardenburg Uiteindelijk via de Biezenweg en Biezerstraat met constant de St. Bavo kerktoren in zicht, liepen we Eede binnen waar we bij Restaurant De Grens pauze hielden. Ondanks, of juist omdat je elkaar niet kent heb je altijd wel gesprekstof. Daarom vond ik het altijd zo leuk om via de wandelsite tochten te organiseren. Je ontmoet altijd weer nieuwe mensen. Maar al kent gezelligheid geen tijd we moesten toch weer verder en even buiten Eede, op de grens met België voerde een onverhard pad ons langs de dodendraad. Ooit aangelegd door de Duitsers in de 1ste wereldoorlog. Nederland was toen neutraal en veel Belgen die gevaar liepen in eigen land probeerde te vluchten naar Nederland en ook goederen en informatie werden over de grens gesmokkeld. Het heeft veel mensen het leven gekost.

Al gauw kwam de kerktoren van het Belgische Middelburg in zicht. Hier werden we verwelkomd door muziek die al van verre te horen was. Ook was er een rommelmarkt. Heel het dorp was uitgelopen. Een gezellige boel. De kerk van Middelburg was open voor bezoek dus even de rust opgezocht. Een prachtig interieur met veel heilige beelden en schilderijen. Er dus even een kaarsje gebrand al was er niet echt een apart kapelletje voor.

Kerk middelburgMariabeeld kerk Middelburg

Beeldjes kerk middelburgIk had de dames wel nieuwsgierig gemaakt naar de kloostertuin een stukje verderop. En ze vonden het er, net als ik, een heerlijk plekje. Dus hier nog even heerlijk in de schaduw gezeten.

Bij een kraampje met keramiek, door de vrouw die erbij stond zelf gemaakt, zagen we prachtige schalen. Maar ja, hoe neem je die mee in je rugzak en wanneer je nog met de fiets terug naar Breskens moet??? Afijn, toen we na het drankje in de kloostertuin terugkwamen, bleken de schalen al verkocht te zijn. Maar ze heeft binnenkort een expositie in de kloostertuin. Iets om in gedachten te houden.

We liepen verder via een kerkenpaadje richting Heille en via de Zuiderbruggeweg terug naar Aardenburg. Hier nog even door het park van de Elderschans gelopen, waar je je even in een bos waant.

Een mooie tocht met prachtig weer en leuk gezelschap! Het was een heerlijke dag!