Etappe 9: Dagje Hulst 7 km

7 november 2021 - Hulst, Nederland

Vandaag liet het weer te wensen over en zoals al eerder gezegd ga ik mezelf niet lopen pesten met door wind en regen lopen! Bij het startpunt bij Statenboom, een groot water genaamd 'Zestigvoet', miezerde het al. Ook de straffe wind die ik tegen had voelde niet prettig langs de meer dan 2 km lange asfaltweg. Dus dit werd een korte etappe!

1. lange weg 2km3. onverhard pad2. knp 73

Gelukkig kwam bij de liniedijk een onverhard en beschut pad in zicht. En eenmaal lopend over dit pad brak het zonnetje door. En het was een avontuurlijk pad. Links ervan voerde heuvelachtige paadjes over de uitlopers van de verdedigingslinie die je dan weer terugleidde naar het rechte pad. Deze liniedijk maakt deel uit van het voormalig verdedigingsstelsel rondom Hulst, aangelegd tijdens de 80-jarige oorlog en behoort dus ook tot de Staats-Spaanse linie. Het is nu een rustiek gebied met mooie paadjes, heuveltjes op en af. Een welkome afwisseling na de strakke en vlakke polderwegen. Aan mijn rechterhand strekte zich een bosgebied uit. Een mooi recreatiegebied voor de bewoners van Hulst alhoewel er nu, waarschijnlijk door het slechte weer, weinig mensen op de been waren. Het was er, op het ruisen van de wind na, heerlijk rustig!

4. heuveltje op5. prachtig natuurgebied8. poel7. prachtig bosUiteindelijk voerde het mij naar de vestingwallen rond Hulst maar ik wilde eerst de St. Willibrordus basiliek bezoeken. Van het internet had ik al een rondleiding gedownload dus vol nieuwsgierigheid betrad ik de basiliek. 11. basiliek van Hulst

12. basiliek achterkant

Het was er donker, uit speakers klonk prachtige orgelmuziek. Er heerste een serene rust, weinig bezoekers. Helaas was het achterste gedeelte, hoogaltaar, waar de mooiste bezienswaardigheden zich bevonden, gesloten. Zoals de schilderijen, de glas in lood ramen en een medaillon met een beeltenis van Maria. Heel jammer! Ik was er dan ook gauw uitgekeken maar wat ik nooit overslaat in een kerk is een kaarsje branden bij Maria. Er stond een prachtig beeld van Maria. Ik heb er een Novenekaars aangestoken die negen dagen zal branden, speciaal voor mijn zus.

14. richting hoogaltaar 15. kaarsje branden

16. maria

Na nog even in de kerkbank te hebben gezeten om de sfeer op me in te laten werken verliet ik de basiliek. Het regende weer dus snel een terras opgezocht. Hier gewacht op mijn lift terug naar Retranchement.

Nog even over de vos Reinaert: Hulst pronkt met het dier uit de alom bekende fabel, maar er is niet echt een verwijzing naar Zeeuws Vlaanderen te vinden, slechts de plaatsnaam wordt er één keer in genoemd. Maar het verhaal is leuk. Je kunt het lezen op deze link:

17. Reinaert de Vos

Geen noemenswaardige kilometers afgelegd maar wel een heerlijke dag gehad. Volgende etappe gaat naar Koewacht!

Meer info over de Liniedijk en Hulst op o.a.: