Ontmoetingsdag vereniging Pelgrimswegen naar Rome 2022

15 oktober 2022 - Heeswijk Dinther, Nederland

Zaterdag 15 oktober 2022

Ontmoetingsdag van de vereniging Pelgrimswegen naar Rome in de abdij van Berne te Heeswijk-Dinther.

Even getwijfeld of ik het verhaal in deze reisblog zou plaatsen maar gezien het over mijn voettocht naar Rome gaat, dacht ik waarom niet!  Ik hoop toch er ooit een vervolg aan te geven door gewoon maar op pad te gaan. Misschien niet in één keer maar in etappes, te beginnen vanuit huis. Het heeft geen nut om in het verleden te blijven hangen of vast te blijven houden aan het verlangen om het in 3 maanden tijd te doen wanneer er geen tijd en geld voor is!

De wens om deze voettocht te lopen dateert al van jaren geleden. Dus toen ik werd gewezen op deze ontmoetingsdag van de vereniging door Everdiene me aangemeld. Wel een hele reis vanuit Zeeuws Vlaanderen maar een leuk hotel in Uden gevonden, hotel Arrows met zwembad en sauna. Hier dan ook gretig gebruik van gemaakt!

Gisteren dus al aangekomen en het centrum van Uden verkend. Bezoek gebracht aan de Kruisherenkapel en er een Novenenkaars aangestoken. Dus als het goed is brand deze nu nog! Daarna de sauna en het zwembad gebruikt in het hotel. Echt heerlijk!

Kruisherenkapel UdenMaria

Novenenkaars

zwembad hotel

Maar vanmorgen vroeg op pad. Eerst de bus 305 naar Veghel en daar de bus 158 naar Heeswijk Dinther. In de abdij van Berne was het al druk. Ik denk dat er toch wel bijna 100 man aanwezig was. Na een toespraak van de voorzitter vertelde de Norbertijner priester over zijn belevenissen op zijn fietstochten naar o.a. Santiago de Compostella en naar Rome, maar ook naar Auschwitz.

toespraak en lezing Hierna was er tijd voor een gereedstaande lunch en de infomarkt. Leuke gesprekken gevoerd met o.a. twee dames die ook van plan zijn de voettocht naar Rome te ondernemen maar nog niet weten hoe of wat en een leuk gesprek met een man die al zo een 10 jaar diverse voettochten heeft ondernomen, o.a. naar Santiago en Rome! Ook even met Everdiene Geerling gesproken wiens boek ik gelezen heb over haar voettocht in haar eentje naar Rome. En zo een voettocht werkt verslavend want ze blijft jaarlijks te voet op pad gaan over o.a. oude pelgrimswegen en organiseert nu ook spirituele wandelreizen. Daarnaast van Ab van den Burg het boek over zijn Franciscaanse voetreis van Florence via Assisi naar Rome gekocht. Een route die ik zeker wil opnemen in mijn voettocht naar Rome, maar welke, volgens de verhalen die ik vandaag hoorde, best wel pittig is. Ik heb de routeboekjes van Kees van Roodenburg al jaren in mijn kast staan maar er schijnt nu een nieuwe uitgave met veel veranderingen uit te zijn.

informatiemarkt pelg wegen romeBoek franciscaanse voetreis

Spirituele wandelingenHet werd tijd om naar het kasteel van Heeswijk te gaan. Een kleine wandeling van zo een drie kwartier. Wanneer ik iets wel belangrijk vind tijdens het wandelen is het ook wat cultuur en geschiedenis op te snuiven over het gebied waar je je bevind. Een lange laan met eikeltjesbomen voerde richting het kasteel. En die eikeltjes vielen ook per seconde naar beneden! Toch wel gevoelig zo een eikel! Het was even zoeken naar de oprijlaan, 3 in totaal, maar dat gaf wel weer mooie plaatjes vanuit diverse hoeken!

Kasteel HeeswijkKasteel Heeswijk 1Kasteel Heeswijk 3Kasteel Heeswijk aankomstHeeswijk Berne abdijbierNa eerst een sanitaire stop en het verwennen van de inwendige mens de binnenkant bekeken. Het kasteel kent een lange geschiedenis waar ik me thuis eens verder in ga verdiepen. In ieder geval heeft het een belangrijke rol gespeeld tijdens de Franse bezetting in de 17de eeuw en werd ons lage landje toen aardig onder druk gezet! Maar de familie Van den Bogaerde heeft er daarna nog tot in lengte van dagen geresideerd. Heeswijk Franse inval 1Heeswijk Franse invalHeeswijk slaapkamerHeeswijk Pruikentijd

Heeswijk bibliotheek Deze kamer wil ik ook in mijn huis!!!

uitzicht vanaf kasteeltuin van het kasteelzwarte zwanen kasteel

Het werd uiteindelijk wel weer tijd om richting bushalte te gaan die gelukkig voor het kasteel lag... wanneer ik dat eerder had geweten!!! Maar onder de nimmer aflatende vallende eikeltje op de eikenlaan duurde het slechts 5 minuten tot de bus naar Veghel eraan kwam. In Veghel weer de bus naar Uden genomen en me weer heerlijk verwend in de sauna en het zwembad van het hotel.

Een mooi weekend met weer leuke ontmoetingen en een hoop informatie.

Morgen nog even genieten van een heerlijk ontbijt en weer terug naar huis!

1. Everdiene:
    16 oktober 2022
    Het was leuk je weer te zien! En koester die droom hè. Komt ie echt wel een keer uit.
  2. Rosemarie Baumgarte:
    16 oktober 2022
    Zeker weten! Nu eerst het het boek lezen van Ab van den Burg. Altijd leuk die ervaringen en over de Franciscaanse Voetreis heb ik al veel gehoord dus ben benieuwd naar hun ervaringen. Wie weet volgend jaar toch maar een start maken met het eerste deel van mijn route door Duitsland.
  3. Ella:
    16 oktober 2022
    Wat jammer dat ik je gemist heb op de Ontmoetingsdag. Ik krijg steeds je berichten in mijn email en vond vandaag je verhaal over de Ontmoetingsdag. Leuk om te lezen dat je er in ieder geval was en goede informatie hebt opgedaan. Stimuleert misschien?
  4. Rosemarie Baumgarte:
    16 oktober 2022
    Hoi Ella, jammer dat we elkaar gemist hebben maar het was dan ook best wel druk. Was weer leuk alle verhalen te horen en weer nieuwe informatie op te doen. En de droom wordt wel een keer werkelijkheid!