Finale!

15 augustus 2022 - Valkenburg aan de Geul, Nederland

Zondag 14 augustus

7 route

De dag begon goed! Net als gisteren (vergeten te vertellen) stond ik te wachten op de bus aan de Wilhelminalaan toen er een auto stopte. Of ik naar de Heuvelland4-daagse moest? Uiteraard. Dus ik mocht instappen en werd weer afgezet bij het startterrein. Zo lief en gastvrij! Ze kwamen uit Sittard en liepen de 7 km. Gisteren was het een dame uit Voerendaal die ook de 7 km liep.

Dus om 8 uur kon ik aan de wandel. Volgens een hotelgast die ook de 21 liep zou het voornamelijk door bossen gaan, nou dat viel een beetje tegen. Het begon wel goed.

1 Berg en Terblijt

2 Berg en Terblijt

3 TerblijtIn het begin voelde ik me wel net een slak maar al snel liep ik de stijfheid in mijn linker kuit eruit en bij de bananenpost op een bankje in de schaduw op mijn gemak de banaan opgepeuzeld.

4 BananenpostBananenpost

Toen ik weer opstond om op pad te gaan liep er ineens een mannetje naast me dat honderduit begon te vertellen. Ik herkende hem wel want hij liep eerst met 2 andere heren achter mij te praten. Over skeeleren, schaatsen en wielrennen. In eerste instanties praatte hij Limburgs maar vroeg uiteindelijk of ik Limburgs verstond... Nee dus. Hahaha... Al rap vertelde hij in een soort ABN over skeeleren, wielrennen en schaatsen. Het was een kras oud baasje, ik schatte hem toch al rond de 70. Eenmaal weer uitkomend op een veldweg hield ik mijn pas in. De koperen ploert brandde weer heftig. De man besloot verder te lopen. Ik zag daarna dat hij geruime tijd met een andere wandelaar opliep. Ach, hij kan zijn verhalen kwijt en het zorgt toch ook voor afleiding waardoor je weer ongemerkt een paar honderd meter verder bent!

5 Sibbe

Het zijn niet zo zeer de pijntjes die je opbreken, zoals een zeurende spier of brandende voeten maar toch echt de zon. Zodra je weer in de volle zon loopt, lijkt het wel of alle energie uit je gezogen wordt. Gelukkig was de rustpost in Sibbe niet ver meer. En ik vond het de mooiste rustpost tot nu toe. Een oude kasteelhoeve waar het binnen heerlijk koel was. Broodje en melk naar binnen gewerkt en waterfles weer koel bijgevuld. Op naar Schin op Geul.

6 Rustpost 1 bij Sibbe

8 rustpost sibbe

Helaas geen bos maar veldwegen wat wel weer mooie vergezichten gaf. Aan mijn rechterhand zicht op Schin op Geul in de verte

14 Schin op Geul in de verte

Aan mijn linkerhand zicht op Valkenburg.

18 Valkenburg in de verte

Hierna kwam de Geul al snel in zicht en die zou langs ons pad blijven lopen tot aan de Geulhemmermolen.

19 de geul bij schin

Maar eerst was daar de rustpost in Schin op Geul bij Hotel Salden. Hier was het echter zo warm dat ik, na bij de controlepost mijn kaartje te hebben laten knippen, bij de naastgelegen Bistro 'de Kleine Koning' een plekje in de schaduw opzocht. Hier een lange pauze gehouden en mezelf getrakteerd op een salade Zalm.

salade bij De kleine koning

Ook even de schoenen uitgedaan.  Een klein uurtje later weer op pad. Het pad bleef langs de Geul lopen en voerde even door het centrum van Valkenburg.

21 langs de geul valkenburg22 de drie beeldjes23 valkenburg

24 geul

Maar uiteindelijk kwam het onvermijdelijke... de lange steile weg omhoog naar Berg en Terblijt. Die zit er altijd in op de laatste dag. Althans in vroegere jaren elk jaar dat ik de Heuvelland 4-daagse liep. En dit jaar was dus niet anders. Helaas stond de Geulhemmermolen (restaurant en hotel) te koop. Anders was het daar echt even goed toeven geweest alvorens deze steile weg te moeten nemen. Dus dat werd doorlopen.

25 hollewegGeulhem stijging26 laatste stukje

Maar eenmaal boven hoorde je de muziek al en werd je onder applaus en met uitreiking van een roos binnengehaald. Het was druk in de tent waar Beppie Graft inmiddels optrad te samen met de Mascotte, ook weer nieuw want vroeger nooit eerder gezien. Heb alleen maar medelijden met degene die in dat pak zat. Ik hoorde Beppy even aan maar ontvluchtte al gauw de bloedhete tent. Bij cafe 't Vöske in de schaduw een biertje gedronken en daarna de bus naar Valkenburg genomen.

feest in de tent

Na een heerlijke douche een restaurantje opgezocht. Zit ik te eten krijg ik ineens een biertje voor mijn neus. ''Aangeboden door mensen daar'' zei de ober. Ik keek om en zag een echtpaar uit het hotel zitten waar ik elke avond een gezellig gesprek mee heb gevoerd. En dat gebeurde vanavond ook maar met meer gasten die hadden gelopen. Zoals een echtpaar uit Leiden met hun dochter die gisteren de overnachting hebben kunnen verlengen omdat ze zondag niet met hun fietsen de trein konden nemen vanwege de problemen bij Eindhoven. Nu spelen die morgen ook nog maar is het misschien minder druk. Ben ik blij dat ik via Luik kan reizen...

Al met al een gezellige avond op het terras van het hotel. Er waren ook nieuwe gasten aangekomen en die vonden onze verhalen over de Heuvelland 4-daagse zeer interessant. Dus pas half twaalf naar mijn kamer. Alvast een en ander ingepakt.

Morgen wat later ontbijten en om 11.18 de IC van Maastricht naar Luik en Brugge.

1. Everdiene:
    15 augustus 2022
    Ondanks het warme weer heb je er wel van genoten volgens mij. Nu naar Rome hè. ;-)
  2. Rosemarie Baumgarte:
    15 augustus 2022
    Ha Everdiene, ik hoop het ooit te gaan doen. Altijd nog grootste wens... maar tijd en geld hee...
  3. Rian:
    15 augustus 2022
    Roos. We hebben met veel plezier je verslagen gelezen. Proficiat dat je de meet gehaald hebt met deze hitte.
  4. Rosemarie:
    Dank je wel Rian. Morgen weer werken hahaha
  5. Rosemarie:
    15 augustus 2022
    Hoi Everdiene, tja nog steeds mijn grootste wens maar tijd hee... blijf hopen dat het er ooit van komt!
  6. Everdiene:
    16 augustus 2022
    Kom naar de ontmoetingsdag op 15 oktober. Kun je "in the mood" komen/blijven. :-) https://pelgrimswegen.nl/nieuws/ontmoetingsdag-in-oktober/
  7. Rosemarie Baumgarte:
    16 augustus 2022
    Oh dat lijkt me leuk inderdaad. Geef je er zelf nog een lezing?
    Ik zet het alvast in mijn agenda.