Etappe 5: Hoek - Terneuzen 11 km

18 september 2021 - Terneuzen, Nederland

Vanmorgen de stoute schoenen aangetrokken en begonnen aan deze etappe waar ik al enige tijd behoorlijk tegenop zag! Ten eerste is het de grens tussen West en Oost Zeeuws-Vlaanderen en ten tweede wordt het openbare vervoer een stuk moeilijker en duurder. Het liefst wilde ik tot De Griete lopen, een 5 km verder maar hier rijd zelfs geen buurtbus/haltetaxi. Dus er zat niets anders op dan deze korte etappe te lopen om dat probleem te overbruggen.

Het was in ieder geval een heerlijke, zonnige dag en de temperatuur liep al gauw op dus mijn vest verdween al snel in mijn rugzak. Ik was toe aan even een wandeling, je hoofd even leeg maken. Het waren een paar hectische, stressvolle weken. Wandelen is voor mij de manier om even helemaal te kunnen ontspannen. Gelukkig liep het vervoer op rolletjes, met de haltetaxi naar Oostburg en daar de bus naar Hoek. Connexion had al weer de minibusjes ingezet dus ik hoop dat het goed gaat op de terugweg! Wel nog even paniek bij de bushalte in Retranchement. Normaal herhaal ik voor mezelf voordat ik de deur uit gaat of ik echt alles bij me heb: telefoon, portemonnee, leesbril, sleutel.... Voor mijn gevoel had ik alles totdat ik al even stond te wachten bij de bushalte en ineens besefte dat ik mijn mondkapje was vergeten. Tijd om nog terug te lopen had ik niet meer.... De chauffeur, inmiddels een bekende, trok gelukkig een hele doos tevoorschijn. Probleem opgelost! Om 10.55 uur stapte ik uit in Hoek.

Bij de plaatselijke supermarkt even wat proviand ingeslagen: 2 bananen, fruitrepen en een flesje water. Vanaf daar vond ik al gauw de route terug die met een brug over de Voorste Kreek en een pad door een klein bosje mij naar de sluizen van Terneuzen voerde.

1 Brug over de Voorste kreek 2 De voorste kreek

4 Dag Hoek

7 koetjes

11 gezellig picknickbankje

Even buiten Hoek nodigde een allergezelligst picknickbankje, compleet met een bosje bloemen mij uit om even te zitten en mijn eerste banaantje op te eten. Wat een leuk idee van de mensen die waarschijnlijk woonachtig waren in het tegenoverliggende huis. Ze lieten zich echter niet zien. Wel brak hier het pootje van mijn leesbril af! Dus in Terneuzen maar even een nieuwe zien te scoren! Want zonder zie ik echt geen steek meer!

Wel nog even een laatste blik op het westelijk deel van Zeeuws-Vlaanderen geworpen alvorens over een drukke weg de beneden liggende snelweg over te steken!

9 laatste blik zvl

Het was het mooiste stukje van de route want de bouwput bij de sluizen van Terneuzen zijn alles behalve mooi om te zien. Door uit gebruik genomen bruggen liep je ook aardig om voordat je eindelijk aan de overkant van het kanaal naar Gent en Antwerpen kwam. Gelukkig voerde een pad al snel richting de boulevard van Terneuzen aan de Westerschelde.

14 kanaal gent antwerpen13 sluis

15 boulevard Terneuzen

Hier bij paviljoen ''The Foodjutter'' pauze gehouden en me afgevraagd of het wel zo verstandig was om verder door te lopen naar De Griete! Er was daar geen OV en ook geen haltetaxi. Ik besloot om in ieder geval de lange boulevard af te lopen tot aan het einde van de bebouwing, daarachter zou een bus rijden naar het busstation van Terneuzen. In ieder geval had ik dan de hobbel Terneuzen genomen en zou de route de volgende keer in Kloosterzande kunnen eindigen waar wel OV reed.

Dus al dus gedaan, maar helaas nergens een bushalte te zien dus teruggelopen naar het centrum van Terneuzen en daar op het terras van restaurant 'Het Gerecht' de 9292OV-app geraadpleegd. Om 15.51 zou bus 20 vertrekken naar het busstation. Ik zou dan om 16.01 uur de bus terug hebben naar Oostburg. Meteen ook de haltetaxi alvast gebeld voor 17.15 uur naar Retranchement.

Al met al een heerlijke dag al was de route minder mooi en gaf de korte afstand mij weinig voldoening! Misschien laat ik het oostelijke deel voorlopig maar even links liggen. En pak ik het westelijke deel weer op vanaf het dorpje Philippine. Eerst maar eens naar huis!

1. Everdiene:
    19 september 2021
    Ha ha ha, rondje check-heb-ik-echt-alles-bij-me herken ik. En dan nog wat paniekerig zeggen: waar zijn mijn stokken? Oh ja, heb ik in mijn hand. Waar is mijn bril? Oh ja, heb ik op mijn neus. Waar is mijn hoed? Oh ja, heb ik al op.
  2. Rosemarie:
    19 september 2021
    @Everdiene: Errug hee.... en er is bijna altijd wel iets wat je dan toch ineens mist wanneer je onderweg bent hahah