Etappe 4: IJzendijke-Biervliet-Hoek 25,5 km

3 juli 2021 - Biervliet, Nederland

Zaterdag 4 juli 2021 Biervliet - Hoek 15,5 km

Sinds gisteren weer zonnig weer en ondanks de voorspellingen dat het vanmiddag weer regenachtig en grijs gaat worden toch maar de kans gewaagd om de etappe van Biervliet naar Hoek te lopen. De zon scheen, het was warm maar wel veel vochtigheid in de lucht. Om 10.17 uur de bus 1 naar Biervliet genomen en eerst even koffie gedronken bij mijn oom en tante. Mijn oom stond al te wachten bij de bushalte. Weer even gezellig bijgepraat. Als kind vierde we vaak vakantie in Biervliet. Een van de uitjes was, met mooi weer, zwemmen in de Braakman. Deze etappe liep voor een groot deel door het natuurgebied rondom de Braakman. Ben benieuwd. Even over half 12 ging ik weer op pad en bij mijn vertrek stopte ze me nog 2 fruitrepen en een banaan toe! Lief!

Om exact 11.40 uur liep ik Biervliet uit via de Baarsekreekweg die al gauw overging in een onverhard pad.

Havenstraat onverhardBraakman Noord

Via de Korte Betteweg kwam ik bij de ingang van het natuurgebied van de Braakman-Noord. Wat een prachtig gebied! Kronkelende paadjes door bossages, donkere bosjes... en geen wandelaar tegengekomen! Mooie paadjes wisselde zich af met ineens weer een poeltje en dan weer een donker paadje waar de bomen leken te zijn afgestorven... alsof je ineens in het donkere, enge bos liep...

mooi paadjedonker paadjebospaadjewatertje

Geen verkeersgeluiden, alleen het getsjilp van krekels, fluiten van de vogels en konijntjes die wegschoten zodra ik te dichtbij kwam. Een schitterend gebied waar je, als je zou willen, een hele dag door kan struinen. Helaas was het informatiecentrum bij de Braakmanboerderij gesloten. Echt jammer! En een gluurschuur was 700 meter lopen en dat moet je ook weer terug... dus nee, dank u!

wegwijzergluurmuurkonijntjesWie ontdekt het konijntje?

Helaas waren de weinige bankjes die er waren steeds bezet dus al lopend de fruitrepen en de banaan opgegeten en de meegebrachte boterhammen. Het gras en de grond waren te vochtig om lekker in te kunnen zitten.

Maar aan al het moois komt een keer een eind want de DOW kwam dichterbij. Het verbaasde me ook dat je totaal geen zicht had op het enorme complex van de DOW, ze hebben het natuurgebied goed afgeschermd door een wal van hoge bomen en struiken. Maar uiteindelijk kom je het gebied uit op de Savoyaardsweg en sta je ineens vlak voor een enorm industriegebied. Rechts nog wel een meertje met in het midden een broedplaats voor meeuwen die dan ook krijsend aanwezig waren. Even leek het of ze me aan wilde vallen maar scheerde dan toch weer weg. Wel vielen er nu en dan enorme flatsen op het asfalt van meeuwenpoep maar gelukkig bleef ik er zelf van verschoond.

Braakman plasBroedeilandzicht op DOW

Via de lozenweg kwam ik op de Noorddijk die naar het centrum van Hoek voerde. Hier kwam ik exact om 14.40 uur aan. Dus exact 3 uur gelopen over de 15,5 km. Mijn app van Runkeeper gaf aan dat mijn gemiddelde snelheid lag op 4,5 km per uur dus ik ga vooruit!

weg naar HoekVanaf de NoorddijkWelverdiend!

Bij auberge De Molenhoek heerlijk op het terras gezeten totdat het tijd was om naar de bushalte te lopen. Die kwam punctueel om 16.05 aan. Onderweg ter hoogte van Waterlandkerkje begon het dan toch te regenen helaas. Maar in Retranchement nog even bij de Parlevinker gezeten om deze mooie dag af te sluiten!.

Volgende etappe voert me van Hoek via Terneuzen naar De Griete,  Oost Zeeuws-Vlaanderen. Helaas hier geen haltetaxi dus daar moet ik nog een oplossing voor verzinnen.

Zaterdag 26 juli 2021 IJzendijke

Door het regenachtige weer even geen wandeling maar een museumbezoek! En een goed excuus hiervoor vanwege familiebezoek. Even dreigde alles in het water te vallen, letterlijk en figuurlijk! Door een hevige reactie op de 2de Pfizer-vaccinatie even van het padje geweest...  Maar gelukkig was dit na 2 dagen over. Dus wat doe je op een grijze, regenachtige dag .... een museum bezoeken. En wel museum Het Bolwerk in IJzendijke! De tentoonstelling over de Staats-Spaanse Linie maakte me weer wat wijzer! Ook over de Passageule!

Een leuk museum, zeker een aanrader!

Dmuseum het bolwerk20210626_14134720210626_141433(0)20210627_003940

Dinsdag 22 juni 2021 IJzendijke - Biervliet 10 km

Vandaag het aangename met het iets minder aangename gecombineerd. Ik moest mijn 2de vaccinatie tegen het coronavirus halen in de skihal in Terneuzen dus met de bus naar Terneuzen. Echter wanneer een vriend eerder die ochtend al naar Terneuzen moet, kan je net zo goed meerijden. De vaccinatieafspraak was pas om half 1. Dus bedacht ik om dan in de ochtend de 10 km van IJzendijke naar Biervliet te lopen en om 11.13 uur vandaar de bus 1 naar Terneuzen te nemen. Het zou in ieder geval schelen voor de etappe naar Hoek, dan geen 25 maar slechts 15 km.

Het was een grijze dag met motregen, veel motregen... de route zelf was ook saai. Na het verlaten van IJzendijke lag er een lange geasfalteerde polderweg voor mij. Pas bij knooppunt 28 kwam er een mooie bomenlaan (Noordstraat) die voerde naar een onverhard pad aan de noordrand van Biervliet. In het centrum van Biervliet was om deze tijd, 10.30 uur, nog niets open dus naar de bushalte gelopen waar ik al om 10.43 uur de bus 1 naar Terneuzen kon nemen. Ruim op tijd om de vaccinatie te halen!

IJzendijke bordknooppunt paalbomenlaanweg naar biervlietBiervliet

1. Everdiene:
    4 juli 2021
    Je wandelt door een gebied dat ik niet goed ken. Beetje topografische kennis ophalen met Google Maps is dus wel noodzakelijk. ;-)
  2. Rosemarie:
    4 juli 2021
    Hoi Everdiene, het is een prachtig gebied. Volgende etappe gaat naar het oostelijk deel van Zeeuws Vlaanderen o.a. het land van Saefthinge. Kijk er echt naar uit. Voor mij was het ook onbekend gebied :))
  3. Rosemarie:
    4 juli 2021
    En is het nu ook onbekend terrein hahah.