Etappe 1: Van Sluis naar Middelburg, 11 km.

31 mei 2021 - Retranchement, Nederland

Vandaag begonnen aan de eerste etappe van het Rondje Zeeuws-Vlaanderen te voet. Een rondwandeling door het land van het Zeeuwse Vlaanderen van ruim 230 km. Tja, de rest van Vlaanderen ligt nu eenmaal in België en het voelde ook wel een beetje als buitenland tijdens deze eerste etappe. De route volgt het wandelknooppunten netwerk dus een hele andere manier van wandelen dan de LAW's die door Nederland lopen en minder goed onderhouden volgens mij... nergens paaltjes, wel pijltjes die hier en daar scheef op een paal hangen en er bijna lijken af te vallen. Maar ik ben uiteindelijk wel in Middelburg uitgekomen.

Tot nu toe heb ik slechts korte wandelingen in de omgeving gemaakt en voerden deze meestal over geasfalteerde polderwegen waar je dan geregeld de berm in moet vanwege de auto's die voorbij komen dus ik was wel benieuwd of deze route misschien voor wat onverharde, meer avontuurlijke paadjes zou zorgen. En dat deed het gelukkig!

Zoals gezegd voert de route door heel Zeeuws Vlaanderen, ook plaatsen als Hulst, Axel, Sas van Gent, voor mij nog onbekend terrein, in het oostelijke deel maken mij nieuwsgierig. Ik heb de route in 15 etappes verdeeld met de start in, voor mij welbekend terrein, het stadje Sluis. Zoals altijd in het weekend en zeker op deze mooie zomerse zondag is het druk in Sluis met vooral motorrijders, fietsers en Belgische dagjesmensen. Eerst nog even gewerkt bij de Sligro (twee uurtjes open op de zondag). Met mijn wandelschoenen aan achter de kassa gezeten :). Door het drukke centrum en langs de al overvolle terrassen van Sluis liep ik bij de welbekende molen het centrum uit en al gauw de polder in.

20210530_121252

De route voerde vooral over geasfalteerde wegen door weilanden en akkers met af en toe groepjes fietsers en motorrijders op de weg.

20210530_12260920210530_123142Maar tot mijn verrassing was er bij Polderzicht (camping in the middle of nowhere) een onverhard pad dat zo een 2 km richting Heille leidde. Althans, ik kwam uit in Heille en daar was ik de wandelknooppunten kwijt. Op de app van Route.nl had ik alle knooppunten ingevoerd maar die bleef mij zeggen dat ik om moest keren... het kaartje dat ik had zei echter anders... en omkeren... terwijl ik de kerktoren van Middelburg bijna kon aanraken?!!! En wanneer je kleine teentje al een tijdje aan het zeuren is in je schoen heb je echt geen zin meer om extra meters te lopen. Tja, dan ben je toch wel blij met een mobiele telefoon met navigatie en die gaf aan dat de Heilleweg waar ik mij inmiddels op bevond mij na 1 km in het centrum van Middelburg zou brengen.  Dus keus was snel gemaakt. 20210530_13131920210530_140719

De bedoeling was om tot Eede te lopen na een pauze in het pittoreske dorp Middelburg.

Maar na jaren weinig gewandeld te hebben leek dit toch te hoog gegrepen. Mijn wandelschoenen waren mij ontwend of ik hun. En forceren... nee, ik vond het wel welletjes en ik had met Gert in Middelburg afgesproken bij restaurant De Tol. Hij zou al fietsend die richting opkomen maar appte mij al in de ochtend dat hij dat deze dag niet zag zitten maar met de auto zou komen. Tja... dat is helemaal verleidelijk natuurlijk.

Helaas zat het terras van De Tol bommetje vol maar ik wist van een ander café- restaurant in een voormalige klooster ergens in het centrum. Ik heb er met onze wandelgroep in 2010 gezeten toen we de LAW het Grensladpad liepen. Echter waar zat het ook al weer.... bij de kerk? Niet dus. Gelukkig kwam er een bewoner uit zijn huis en wist mij te vertellen dat het net om de hoek was. En hier was gelukkig plaats op het terras.

Gert schoof even later aan op het terras en toen maar besloten om te stoppen vanwege de voetprobleempjes. Hopelijk is het weer een kwestie van wennen en trainen want vroeger liep ik moeiteloos meer dan 20 km op een dag. Wel nog even naar Eede gereden waar ik eigenlijk wilde eindigen en bij Tom's Frituur een patatje (frietje) gegeten.

Hopelijk is het volgende week zondag ook dit heerlijke weer en dan start ik weer in Middelburg en wandel ik naar Sint Kruis of misschien een stukje verder.... Het was een heerlijke dag en weer enorm genoten van het gevoel dat het wandelen mij geeft!

1. Mirjam:
    31 mei 2021
    Goed gedaan roos. Ik gad hetzelfde met rondje fietsen. Viel me ook tegen wat ik kon afleggen. Toch maar weer wat vaker doen.
  2. Ella Groeneweg:
    hallo Roos,
    Dat is lang geleden, wandelen blijft trekken. Zelf heb ik de afstanden verminderd tot 15 kilometer per etappe. Tja wat ouder en de voetjes willen die grote afstanden niet meer. Wandelse en geniet.
  3. Rosemarie:
    31 mei 2021
    Tja inderdaad, alles wordt met de jaren wat minder hahaha. Maar het wandelen blijft heerlijk!
  4. Everdiene:
    31 mei 2021
    Dat klinkt als een heeeeeel goed plan om de wandelschoenen weer te aan te doen. Go girl!!
  5. Rosemarie:
    31 mei 2021
    Dank je wel Everdiene. Ik volg je wandelenverhalen door Italie nog steeds. Heerlijk om te lezen!