Etappe 3: St. Kruis - IJzendijke 18 km

13 juni 2021 - IJzendijke, Nederland

Zaterdag 12 juni 2021

Van Sint Kruis naar Waterlandkerkje

Op deze bewolkte en frisse ochtend bracht de haltetaxi mij om kwart voor elf naar Sint Kruis. Bij het café 'Bij Greetje' eerst even een ijsthee besteld en de route bekeken die ik vandaag wilde lopen. Bij camping 'de Bonte Hoeve' zou er geen terras open zijn om te rusten dus de 15 km in een stuk door lopen zag ik niet zitten. Maar na onderzoek over het gebied dat ik zou bewandelen, leek het mij wel leuk om ook Waterlandkerkje aan te doen, zo een 1,5 km van de route af maar in ieder geval wel een terras! Dus zo gezegd zo gedaan. Om kwart over elf ging ik op pad.

Kerk St. kruis Na even een kijkje te hebben genomen bij de kerk van St. Kruis vervolgde ik de Dorpsstraat naar de Kleine Boomdijk die overging in de Grote Boomdijk. De rust en de stilte werd plotseling verbroken door een colonne autootjes van het merk Ford, niet eens klassiekers, die met knetterende uitlaatpijpen voorbij raasden. En allemaal met Belgisch kenteken. Een aantal fietsers op de polderweg schrok er ook van. Het geluid dat ze produceerden, galmde nog enige tijd door de polder maar uiteindelijk keerde de rust weder. Ik bleef maar even staan in de berm tot ze voorbij waren want het uitzicht was wel prachtig.

mooi gebied Na 5 km, exact een uur later, stond ik voor camping 'de Bonte Hoeve'. En hier eindelijk een onverhard pad dat me richting de Passageule zou voeren. Ik had al het een en ander opgezocht over deze kreek. Ooit een getijde kreek die in verbinding stond met het Zwin maar door de verzanding van het Zwin begon ook deze getijde kreek dicht te slibben. Vooral tijdens de Spaanse en Oostenrijkse successieoorlog vormde dit een probleem. Vijandelijke legers konden op ondiepe plaatsen makkelijk de Passageule oversteken. Hierdoor werd o.a Waterlandkerkje verwoest en IJzendijke belegerd en bezet door de Fransen. Voor de complete geschiedenis die best wel ingewikkeld in elkaar zit, verwijs ik je graag naar Wikipedia waar je meerdere links vindt over deze strijd. Ook heeft de provincie deze linie weer opnieuw in kaart gebracht en zouden er duidelijke aanwijzingen zijn aangebracht waar o.a. de forten en schansen hebben gestaan. Ben benieuwd.

Maar na zo een 2 km had ik nog niets van de kreek gezien, laat staan een sloot. Wel veel mountainbikers die over het pad raasden.

De bewolking had plaats gemaakt voor de zon. En ineens, in een bocht, was daar de Passageule... slechts een korte blik want voor de rest werd het zicht ontnomen door hoge struiken.

Eerste blik op de Passageule Passageule bij de MolenwegBistro in den KoningMaar na nog zo een 2 km kwam ik uiteindelijk uit op de weg naar Waterlandkerkje waar een brug over de Passageule me een betere blik gaf over deze kreek. Via de Molenweg liep ik al gauw het dorpje binnen. Hier bij "Bistro in den Koning" heerlijk in de schaduw op het tuinterras gezeten. Vriendelijke bediening en een heerlijke Ceasar Salade gegeten. Het was inmiddels wel al kwart voor twee en eer ik het terras zou verlaten zou het inmiddels half 3 zijn. Om dan nog de  8 km te lopen naar IJzendijke... dan zou ik pas rond zes uur vanavond thuis zijn. Om 15.20 uur zou de bus vertrekken naar Oostburg. Ik besloot te stoppen en heb na het heerlijke terras nog even het kerkje bezocht waar een tentoonstelling werd gehouden. kerkje Waterlandkerkje

Tentoonstelling waterlandkerkje De kunstwerken, sculpturen en schilderijen, waren ook te koop; variërend in prijs van 100 tot 1000 euro....

Bij de bushalte stond een standbeeldje van de zeemeermin van Waterlandkerkje... wat het verhaal hierover is....

Zeemeermin waterlandkerkjeDe legende luidt als volgt: een visser uit Oostburg ving, na een dag vruchteloos vissen in de Blontrok, een zeemeermin in zijn netten. Zij smeekte hem haar terug te laten keren naar de zee, maar de visser wilde geld met haar verdienen door haar op de markt in Oostburg tentoon te stellen. Er kwam juist een voerman uit Waterlandkerkje voorbij die van een afstand getuige was van het voorval. Hij rende eropaf, gooide de visser in het water en bevrijdde de zeemeermin, die onder water dook en wegzwom. Inmiddels waren boeren en arbeiders die in de buurt aan het werk waren op de consternatie afgekomen. Toen verscheen de meermin, Hildegonda geheten, opnieuw en ze sprak een profetie uit: Waterlandkerkje zou nog lang een klein dorp blijven, maar eens zouden de Kerkjenaren het dorp in eendracht tot groei en bloei brengen. Daarna verdween Hildegonda en niemand heeft haar ooit nog gezien.

Heerlijk dit soort verhalen! Afijn, morgen weer verder met de laatste kilometers naar IJzendijke langs de Passageule.

Zondag 13 juni 2021

Van Waterlandkerkje naar IJzendijke

Vanmorgen eerst nog even 2 uurtjes de horecaondernemers bediend bij de Sligro waarna mijn collega Bianca zo vriendelijk was mij naar Waterlandkerkje te rijden. Dit scheelde me gewoon een uur aan reistijd! Tot nu toe ging alles heel goed met het OV in Zeeuws Vlaanderen maar vandaag zat er weinig logica in. Bus 1 naar Terneuzen stopte op de zondag niet in Waterlandkerkje, ik moest met de bus eerst naar Biervliet via Schoondijke, waar ik dan over moest stappen op bus 1 richting Oostburg die dan wel weer stopt in Waterlandkerkje.... logisch...?!?!?!

Afijn na even te ontspannen op het terras van Bistro "In den Koning", liep ik de 1,5 km terug naar de eigenlijke route. Zou ik dit keer meer zicht op en informatie krijgen over de Passageule? Niet dus...totale deceptie. Maar dat deed niets af aan de route die prachtig was en ook weer grotendeels onverhard. Aan mijn linkerhand zou de Passageule moeten lopen maar hoge struiken en bomen ontnamen je telkens het zicht erop.

pad

Uiteindelijk voerde het pad me naar een weiland waar een bordje waarschuwde voor loslopende runderen.... maar ernaast stond het hek open en het weiland was gemaaid...

oepsopen hekbanjeren over een weiland Het werd meer banjeren dan wandelen over een dikke laag van gemaaid gras waar verraderlijke kuilen onder verborgen zaten. Gelukkig kon ik al gauw langs de rand van het veld verder lopen. Tussen de struiken door zag ik af en toe het water glinsteren van de Passageule.

Aan het einde van het weiland leidde een opstapje over prikkeldraad mij op een graspad omzoomd door bosschages. Ik liep ineens door het Pontebos. Een heerlijk pad met af en toe schaduwrijke plekjes. Eenmaal het bos uit stond daar ineens een verweerd, zeg maar verwaarloosd, onleesbaar bord over de redoute Schaapstelle, onderdeel van de Staats-Spaanse linie. Wat een verrassing! Maar het zou de provincie sieren wat meer op het onderhoud te letten!

redoute schaapstelleIJzendijke

Hierna kwam al snel IJzendijke in zicht. Via een tunneltje onder de Provincialeweg door kwam ik aan de overkant en via een parkje liep ik al gauw het centrum in van IJzendijke. Ik had nog zo een drie kwartier voordat de bus zou komen dus even in de schaduw op een terrasje gezeten.

aan tafelaan tafel 2

Ik stond op tijd bij de bushalte met nog 2 passagiers. De bushalte heet 'Petit Paris'....waarom is mij een raadsel! De eerste passagier stapte in het busje waarop de chauffeur liet weten dat het busje vol zat. Pardon? Ooit met je mond vol tanden gestaan? Dit was zo een moment. En nu? Tja, wachten op het volgende busje was het commentaar van de chauffeur. Mijn medepassagier, een oudere man werd boos, maar ja er was echt niets aan te doen. Er zat niets anders op dan te wachten. Mijn boosheid zakte al snel want waarom ook... het was een schitterende dag dus dan maar wat later thuis. Het uurtje wachten gebruikt om met zussen te appen waarop zuslief de Disney animatie stuurde van 'Let it go' uit Frozen... haha... inderdaad... laat het los. Dus lekker van het zonnetje zitten genieten. Echter ik moest nog wel hierdoor ook de haltetaxi in Oostburg verplaatsen. Ik besloot van de nood een deugd te maken en verplaatste die maar meteen naar kwart voor 7. Dan maar in Oostburg nog een terrasje pakken en een hapje eten.

Zo zie je maar....elk nadeel heeft zijn voordeel!

Om 19.00 uur was ik thuis en na een heerlijke douche nu met de benen op de bank in afwachting van de eerste wedstrijd van Nederland tegen Oekraïne in de EK poule. Hopelijk stellen ze ons niet teleur!

Nog wel ontdekt dat een fietspad aan de andere kant van de Passageule wel langs restanten komt van schansen en forten van de Linie of Passageule. Maar dan loop ik toch liever door de velden en over onverharde paden :)

Voor wie meer informatie wil over de Passageule, zie onderstaande links:

1. Rosemarie:
    13 juni 2021
    Helaas lukt het me niet sommige foto's in de juiste positie te plaatsen...weet ook niet waar het aan ligt!